Tematyka kursu:

Efekty pracy z pacjentem nad zmianą diety nie zależą tylko od tego, jaką wiedzę posiada dietetyk i jak bardzo jest on zaangażowany. Decydujące jest tu oczywiście nastawienie pacjenta i to, jak radzi on sobie z realizacją zaleceń.

Największe problemy pojawiają się wtedy, gdy pacjent nie ma odpowiedniej motywacji. Niby chce, ale wszystko wokół jest ważniejsze niż praca nad nawykami żywieniowymi. Zdarza się także, że pacjent jest bardzo zmotywowany do zmiany, ale po prostu sobie z nią nie radzi – zajada stresy, ma za dużo na głowie, pojawia się u niego nadmierny apetyt, a czasem zaburzenia odżywiania… W takich sytuacjach dietetycy czują się bezsilni. Przygotowują zalecenia, układają jadłospisy, przekazują swoim podopiecznym wspaniałe przepisy, które mają ułatwić im życie… a cała praca ma efekt jedynie w postaci zapisanych kartek papieru. 

Dla dietetyka takie sytuacje to prosta droga do wypalenia. Pacjenci nierealizujący zaleceń częściej odwołują wizyty, albo przychodzą na spotkania regularnie, ale tylko po to, by ponarzekać. Zdarza się także (o zgrozo!), że obwiniają oni dietetyka za swoje niepowodzenia. Bywa i tak, że pacjenci z trudnościami w realizacji zaleceń dzielnie walczą i starają się zmienić nawyki, ale ich problemy z odżywianiem mają głębsze, psychologiczne podłoże i dietetykowi serce pęka, że nie umie on im pomóc… W takich chwilach u specjalisty pojawia się zniechęcenie, brak poczucia sensu w pracy z pacjentem i wiele innych negatywnych odczuć…

Jest jednak sposób, by to zmienić. Rozwiązanie to dobre zrozumienie psychologicznego kontekstu problemów pacjenta i stosowanie przez specjalistę odpowiednich strategii postępowania w wymienionych sytuacjach. Dzięki temu praca z pacjentem z trudnościami w utrzymaniu diety, może okazać się efektywna i satysfakcjonująca!

Idealną okazją do poznania takich strategii jest udział w szkoleniu „Kiedy pacjent nie trzyma się diety – psychologiczne strategie ułatwiające realizację zaleceń żywieniowych.”, podczas którego dr Januszewicz, specjalistka z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w pracy z pacjentem, będzie dzielić się wiedzą i doświadczeniem na ten temat.