W ramach stażu oferujemy:

  • szkolenie z zakresu praktycznych umiejętności pracy z osobami z problemami żywieniowymi (według programu o nazwie „Psychodietetyka w praktyce”)
  • praktykę w zakresie przygotowania i prowadzenia konsultacji psychodietetycznych pod nadzorem doświadczonego specjalisty (10 godzin pracy nad przygotowaniem i przeprowadzaniem konsultacji);
  • indywidualne porady na temat własnego rozwoju zawodowego w obrębie psychodietetyki;
  • certyfikat potwierdzający udział w stażu.

Szkolenie realizowane w ramach stażu o nazwie „Psychodietetyka w praktyce” opiera się o przygotowaną listę 50 obszarów psychologicznych istotnych dla zmiany nawyków żywieniowych pacjenta. Szkolenie to stanowi bazę dla uczestników stażu szkoleniowego, którzy jednocześnie uczą się wykorzystywać zdobyte umiejętności w pracy z pacjentem podczas części praktycznej stażu.

Część szkoleniowa ma charakter warsztatowy, każdy omawiany blok tematyczny podparty jest licznymi ćwiczeniami praktycznych umiejętności w oparciu o analizę prawdziwych historii osób z problemami żywieniowymi. Ponadto na szkoleniu uczestnicy zapoznają się z narzędziami umożliwiającymi pracę z różnymi problemami natury psychologicznej, odpowiednimi do zastosowania nie tylko w gabinecie psychologa. Szklenie to pozwala więc uporządkować i uzupełnić wiedzę z psychodietetyki, przy czym nie tylko wyjaśnia naturę różnych problemów żywieniowych, ale uczy konkretnie, jak je rozwiązywać.

Ze względu na interaktywny charakter szkolenia, wymagana jest obecność na żywo z włączonymi kamerami i mikrofonem. Szkolenie nie jest nagrywane.



Tematyka kursu:

Kurs składa się z trzech zjazdów. Podczas każdego zjazdu odbywa się 12 godzin szkolenia (najczęściej w weekend), natomiast podczas zjazdu drugiego i trzeciego odbywa się dodatkowo praktyka z pacjentem (w ciągu dwóch dni bezpośrednio przed lub po weekendzie).

Bloki tematyczne realizowane podczas każdego zjazdu kształtują się następująco:

Zjazd I (szkolenie 12 godzin)

  • Praca z pacjentem uwzględniająca psychologiczne podejście – jak diagnozować problem, od czego zacząć, jak wygląda proces pracy z pacjentem.
  • Jak współpracować w zespole specjalistów.
  • Motywacja do zmiany zachowania – narzędzia umożliwiające budowanie motywacji i pracę z osobami o różnym poziomie gotowości do zmiany.
  • Jak pracować nad poczuciem własnej skuteczności osoby będącej w procesie zmiany nawyków. Przygotowanie pacjenta do zmiany.

 

Zjazd II (szkolenie 12 godzin + praca z pacjentem, około 5 godzin)

  • Ocena problemu żywieniowego z perspektywy zdrowia somatycznego, wiedzy żywieniowej i w kontekście psychologicznym.
  • Budowanie planu zmiany, formułowanie zaleceń w sposób uwzględniający psychologiczne mechanizmy prowadzące do kształtowania nawyków, zwiększający prawdopodobieństwo sukcesu.
  • Specyfika problemów z odżywianiem wynikających ze stosowania diet odchudzających.
  • Problemy z regulacją odżywiania: rola kontroli poznawczej i fizjologicznej.
  • Narzędzia do pracy z pacjentem umożliwiające przywracanie kontroli odżywiania.

 

Zjazd III (szkolenie 12 godzin + praca z pacjentem, około 5 godzin)

  • Praca z pacjentem z problemem jedzenia emocjonalnego.
  • Rola obrazu ciała.
  • Narzędzia umożliwiające kształtowanie umiejętności pacjenta niezbędnych w zmianie nawyków żywieniowych (np. asertywność żywieniową, radzenie sobie ze stresem, radzenie sobie z pokusami).
  • Rola środowiska w zakresie zmiany nawyków żywieniowych.
  • Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania – rola dietetyka, psychologa, psychoterapeuty, psychiatry i innych specjalistów w pracy z osobami z zaburzeniami odżywiania.