Bądź skutecznym specjalistą!

Szkolenia psychodietetyka

Szkoła Specjalistów Psychodietetyki, to projekt edukacyjny mający na celu kształcenie specjalistów, zajmujących się zdrowiem, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z psychodietetyką, jak również tych, którzy posiadają już pewną wiedzę i wykształcenie z tego zakresu. W ramach Szkoły Poradnictwa Psychodietetycznego oferujemy liczne szkolenia, staże, jak również materiały edukacyjne!

W ramach stażu oferujemy:

  • szkolenie z zakresu praktycznych umiejętności pracy z osobami z problemami żywieniowymi (według programu o nazwie „Psychodietetyka w praktyce”)
  • praktykę w zakresie przygotowania i prowadzenia konsultacji psychodietetycznych pod nadzorem doświadczonego specjalisty (10 godzin pracy nad przygotowaniem i przeprowadzaniem konsultacji);
  • indywidualne porady na temat własnego rozwoju zawodowego w obrębie psychodietetyki;
  • certyfikat potwierdzający udział w stażu.

Szkolenie realizowane w ramach stażu o nazwie „Psychodietetyka w praktyce” opiera się o przygotowaną listę 50 obszarów psychologicznych istotnych dla zmiany nawyków żywieniowych pacjenta. Szkolenie to stanowi bazę dla uczestników stażu szkoleniowego, którzy jednocześnie uczą się wykorzystywać zdobyte umiejętności w pracy z pacjentem podczas części praktycznej stażu.

Część szkoleniowa ma charakter warsztatowy, każdy omawiany blok tematyczny podparty jest licznymi ćwiczeniami praktycznych umiejętności w oparciu o analizę prawdziwych historii osób z problemami żywieniowymi. Ponadto na szkoleniu uczestnicy zapoznają się z narzędziami umożliwiającymi pracę z różnymi problemami natury psychologicznej, odpowiednimi do zastosowania nie tylko w gabinecie psychologa. Szklenie to pozwala więc uporządkować i uzupełnić wiedzę z psychodietetyki, przy czym nie tylko wyjaśnia naturę różnych problemów żywieniowych, ale uczy konkretnie, jak je rozwiązywać.

Ze względu na interaktywny charakter szkolenia, wymagana jest obecność na żywo z włączonymi kamerami i mikrofonem. Szkolenie nie jest nagrywane.



Tematyka kursu:

Kurs składa się z trzech zjazdów. Podczas każdego zjazdu odbywa się 12 godzin szkolenia (najczęściej w weekend), natomiast podczas zjazdu drugiego i trzeciego odbywa się dodatkowo praktyka z pacjentem (w ciągu dwóch dni bezpośrednio przed lub po weekendzie).

Bloki tematyczne realizowane podczas każdego zjazdu kształtują się następująco:

Zjazd I (szkolenie 12 godzin)

  • Praca z pacjentem uwzględniająca psychologiczne podejście – jak diagnozować problem, od czego zacząć, jak wygląda proces pracy z pacjentem.
  • Jak współpracować w zespole specjalistów.
  • Motywacja do zmiany zachowania – narzędzia umożliwiające budowanie motywacji i pracę z osobami o różnym poziomie gotowości do zmiany.
  • Jak pracować nad poczuciem własnej skuteczności osoby będącej w procesie zmiany nawyków. Przygotowanie pacjenta do zmiany.

 

Zjazd II (szkolenie 12 godzin + praca z pacjentem, około 5 godzin)

  • Ocena problemu żywieniowego z perspektywy zdrowia somatycznego, wiedzy żywieniowej i w kontekście psychologicznym.
  • Budowanie planu zmiany, formułowanie zaleceń w sposób uwzględniający psychologiczne mechanizmy prowadzące do kształtowania nawyków, zwiększający prawdopodobieństwo sukcesu.
  • Specyfika problemów z odżywianiem wynikających ze stosowania diet odchudzających.
  • Problemy z regulacją odżywiania: rola kontroli poznawczej i fizjologicznej.
  • Narzędzia do pracy z pacjentem umożliwiające przywracanie kontroli odżywiania.

 

Zjazd III (szkolenie 12 godzin + praca z pacjentem, około 5 godzin)

  • Praca z pacjentem z problemem jedzenia emocjonalnego.
  • Rola obrazu ciała.
  • Narzędzia umożliwiające kształtowanie umiejętności pacjenta niezbędnych w zmianie nawyków żywieniowych (np. asertywność żywieniową, radzenie sobie ze stresem, radzenie sobie z pokusami).
  • Rola środowiska w zakresie zmiany nawyków żywieniowych.
  • Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania – rola dietetyka, psychologa, psychoterapeuty, psychiatry i innych specjalistów w pracy z osobami z zaburzeniami odżywiania.

Dla specjalistów zainteresowanych zastosowaniem psychologicznej wiedzy w pracy z pacjentem nad zmianą nawyków żywieniowych. Szczególnie dla dietetyków, lekarzy, trenerów aktywności fizycznej, którzy chcą podnieść efektywność swojej pracy i czerpać z niej radość.  

Tematyka kursu:

Bloki tematyczne: 

  • Strategie motywowania pacjenta do zmiany. 
  • Formułowanie zaleceń w sposób zwiększający szansę ich wdrożenia przez pacjenta.
  • Metody zapobiegające zarzuceniu diety/pracy nad nawykami po pojedynczym odstępstwie.

Webinar ma na celu dostarczenie wiedzy psychologicznej pomocnej w pracy z pacjentem dietetykom, lekarzom, trenerom aktywności fizycznej i innym specjalistom zajmującym się zdrowiem. Dowiesz się, jak pracować z pacjentem, któremu brakuje motywacji do zmiany, jak wykorzystywać odpowiednie techniki psychologiczne, aby  wspierać ludzi w samokontroli odżywiania, a dzięki temu uczynić swoją pracę łatwiejszą i efektywniejszą.

Tematyka kursu:

Bloki tematyczne:

  • Praca z pacjentem, który nie ma motywacji do zmiany – co robić, a czego unikać.
  • W jaki sposób przekazywać zalecenia, aby zwiększyć szanse na ich wdrożenie przez pacjentów.
  • Jakie strategie mogą pomóc pacjentom w samokontroli odżywiania –co poza przygotowaniem jadłospisu może zrobić specjalista, aby wesprzeć pacjenta w wytrwałości.

Na szkoleniu omówione zostaną najważniejsze aspekty dotyczące psychologii jedzenia i problemów związanych z kontrolą odżywiania, jak również metody ich rozwiązywania. Uczestnicy otrzymają skumulowaną dawkę wiedzy na temat motywowania (siebie lub innych) do zmiany, samokontroli odżywiania i postępowania w przypadku występowania takich problemów, jak otyłość lub zaburzenia odżywiania. A to wszystko w ujęciu pionierki psychodietetyki w Polsce! 

Szkolenie składa się z materiałów video i uzupełniających oraz ćwiczeń.


Tematyka kursu:

.

Tematyka kursu:

Bloki tematyczne: 

  • Dialog motywujący (DM) – podstawowe założenia;
  • Podstawowe narzędzia DM;
  • Duch DM;
  • Praca z oporem, ambiwalencją w oparciu o zasady DM;
  • 4 procesy DM;
  • Studium przypadku- wykorzystanie narzędzi DM w pracy z klientem

Tematyka kursu:

Pięć kluczowych umiejętności psychologicznych niezbędnych specjaliście w pracy z pacjentem nad zmianą nawyków żywieniowych, czyli:

 zasady komunikacji, które pozwolą łatwiej rozmawiać z pacjentem o jego problemie;  

– sprawdzone techniki motywowania pacjenta do zmiany, które pozwolą skończyć z bezsensownym przekonywaniem go do przestrzegania zaleceń; 

odpowiednie formułowanie celów i zaleceń dostosowanych do potrzeb zdrowotnych i psychologicznych pacjenta; 

 metody wspierania pacjenta w kryzysowych sytuacjach, które sprawiają, że trudne momenty nie kończą współpracy między pacjentem a specjalistą; 

– psychologiczna strona problemów najczęściej spotykanych u pacjentów (tj.: jedzenie w stresie, trudności z utrzymaniem diety, objadanie się, zaburzenia odżywiania) i metody postępowania z tymi problemami. 


Tematyka kursu:

Bloki tematyczne:

  • stan zapalny w chorobach/zaburzeniach psychicznych;
  • - obecność zaburzeń psychicznych w chorobach przewlekłych;
  • - jak styl życia (w tym dieta) wpływa na układ emocjonalny i immunologiczny;
  • - składniki diety przyczyniające się do poprawy zdrowia psychicznego;
  • - składniki diety niwelujące stan zapalny i ich zastosowanie u osób z zaburzeniami psychicznymi – porady dietetyczne.

Tematyka kursu:


Moduł szkoleniowy z dietetyki:
1. Dietetyka dla psychologa (i innych osób chcących poznać podstawy tej dziedziny).
2. Dietoterapia w popularnych jednostkach chorobowych.

Moduł szkoleniowy z psychologii jedzenia: 
1. Psychologia jedzenia dla dietetyka i innych specjalistów zajmujących się zdrowiem.
2. Psychologiczne aspekty odżywiania osób dorosłych, dzieci i młodzieży, sportowców, osób z nadwagą i otyłością, kobiet w ciąży i osób starszych.
3. Studium przypadku.